Thursday, 11 December 2008

.:tragedi lesen L:.

jam menunjukkan pkul 11.45pg. hujan plak masih turun ngan agak lebat nya. aku resah menunggu. memikirkan keadaan hujan yang sememangnya tidak mengizinkan aku keluar. tapi semangat aku begitu membara aku bertekad untuk keluar memenuhi temujanji yang aku rancangkan semalam. aku mencapai kunci motosikal aku dan meminta izin ibu ku untuk pergi ke tempat yang dijanjikan. ku sarungkan baju hujan ke tubuh. enjin motosikal berkuasa rendah itu aku hidupkan. sebelum bergerak ku pastikan segala pengenalan diri dan sedikit wang ada bersamaku. perlahan aku meninggalkan perkarangan rumahku.

semangat aku membara. dalam hati aku berkata lagi cepat lagi bagus. aku meneruskan perjalanan pada kelajuan sekitar 40 - 60 kilometer sejam. satu persatu lampu isyarat kutempuh. aku berfikir sejenak.. tak perlu untuk aku laju2 agaknya..lagipun hari hujan dia mesti paham kalau aku lewat. keputusan aku ambil untuk meningkat kelajuan motosikal aku itu aku batalkan. lagi pun itu untuk menjamin keselamatan aku juga.

sampai di satu simpang aku memberi isyarat membelok ke kiri. aku menoleh ke belakang semua tampak memihak kepada aku. tiba2 muncul van dengan kelajuan agak tinggi memotong aku di simpang tersebut. akibat tindakan drastik pemandu van itu aku gagal mengawal motosikal aku lalu bertembung dengan van tersebut. impak dari pelanggaran tersebut menyebabkan aku melayang dan berterbangan di udara. perdaratan aku ketika itu agak kucar kacir. aku mendarat mengunakan kepala. tapi nasib aku baik. helmet berjenama INDEX tersebut banyak membantu aku.

dalam keadaan pening lalat tersebut aku bingkas bangun. aku membuka ikatan topi keledar aku dan menanggalkan nya. aku pergi menyerang lelaki pemandu van tersebut menggunakan helmat ditangan ku itu. siapa tidak marah. akibat kecuaian pemandu tersebut aku tebaring di atas tar yang berair basah itu. betol kata orang kasih ibu membawa ke syurga. ibu pemandu tersebut mengherdik aku atas ape yang berlaku. aku bertambah berang. aku nyaris melepaskan tumbukan padu ke arah anak nya namun tindakan aku dihalang oleh orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut. orang ramai menenangkan aku yang masih pening2 lalat tersebut. aku memriksa tubuh badan ku melihatkan kesan jasa yang diberikan oleh pemandu van tersebut.

setelah bertenang seketika pemandu van tersebut datang kepada ku dah menghulurkan not 50 sekeping. duit ubat kata nya. nasib dia baik kerana keadaan motor berkuasa rendah aku tu masih tiptop dan seperti sediakala. dengan semangat yang sekelumit di dada aku meneruskan perjalanan aku ke lokasi temujanji tersebut. lengan dan lutut aku terasa pedih2 hangat. hati kecil ku melemparkan pelbagai kata2 kesat kepada pemandu van jalang tersebut.

***********************
peristiwa diatas berlaku tahun 2005. ketika peristiwa tersebut berlaku aku baru 2 hari dapat lesen L untuk motor. temujanji yang dimaksudkan ialah kelas amali kereta yang perlu aku hadir. sedikit penambahan dibuat untuk memberi kesan yang lebih dramatik. peristiwa diatas benar mendatangkan impak kepada diri sendiri. dan tempat kejadian tersebut akan dikenang sepanjang hayat.

12 orang mengomel:

+ mika + said...

hahaha...mika pown penah accident...tp langgor divider je la...konon nk lap kat satu corner tuh...abes luka2 lutut ngn siku...seb bek x patah riuk...

wanridzuan said...

hehe... beza kita cume sy langgar van mika langgar divider..hehe

aMad said...

hahaha..
dasyat seyh..
ak pon pnah bnyk kali gak xcident smpai kuarintin bwk motor sebulan..
last ak xcident elak kene himpit lori,
then langgar divider jln, ak terbang cam sepumen..
sedar2 ak da terbaring atas jln belumpur..
pedih seyh..
wuwuwuwuwu.. =b

wanridzuan said...

kita mmg senaseb dowh.. huhu..

Ajwin Ajeera said...

isk.
takutnya.
nxt time hujan2 jgn bwk motor..
bhaya oh..

wanridzuan said...

huhu.. dah hbes slow dah tu.. tp.. besa la mnsia kan rakus..huhu.. akibat nya org laen jadi mangsa

zuriamohd said...

pegajaran..
naik moto pakai helmet n ikat kuat2..
pesanan pnaja..haha

wanridzuan said...

itu la pasal naseb pkai helmet
kalu x xtau la ape nak jadik kat den

.iwan. said...

tu laaa.
baru dapat lesen tros lupa peraturan jalan.
hahaha.
alahh.
org bwk van tue rasuah bagi rm50.
mana cukup!
tibai la duit dia puluh2 ribu.
hahaha

wanridzuan said...

kalu ikut hati mmg nak mintak je byk2.. tp xremaja la plak nnt kan..hehehe

.iwan. said...

xhabis2 dgn remaja dia.
aiyooo.
da tua bangka la ....
kaakaka

wanridzuan said...

hehehe....=P