Monday 29 December 2008

.:slamat tahun baru:.

selamat tahun baru hijrah 1430H. semoga tahun ini lebih baek dr tahun lepas. start pas maghrib smalam kita diberikan buku baru... buku baru yang mencatatkan amalan kita. huhu.... ape azam tahun baru? ape ek? alah slama ni pun aku mcm ade je kan azam..haha.... mule2 je berazam itu ini... buat nya tidak... bukan nya xnak buat tp rasa cm xmampu je nak buat... so bg aku kalu kita nk berubah bile2 pun boleh... xsemesti nya nak tggu tahun baru je... hhuhu... plg penting niat di hati.

pg2 tahun br ni aku bgn agak lewat. pkul 12 lebey cmtu br bgn. dah la sorang2 je lam bilik.. gile bosan... sume pg ntah kemana... yg balik umah xyah ckp la gler ramai... maklum la cuti 5 ari. bygkan kamis cuti kismas, jumaat kebanyakkan mmg xde class cmpur sabtu ahad lagi n arini isnin maal hijrah... giler lama. nape aku xbalik?? au bukan xnk balik tp aku rasa cm xde hasil je... balik pun bukan aku mkn free... huhu.. kalu aku mkn free len citer la.. ni nk balik tmbang lagi... mkn lagi.. adoi... bek aku dok cni.. mkn pun murah...hehehe...
+kasut2 onitsuka tiger+

untuk menghilangkan bosan.. smalam aku jln2 ngan kwan skolah aku a.k.a classmate aku kat skolah dlu p pavilion. walaupun ari minggu xde la ramai sgt org kat sane... suam2 kuku je.. sbnr nya jln2 nk survey brg. hehe.. ada satu kasut tu berjaya menawan hati aku. tp punya la mahal 300++ harga die. masak gak la nk kumpul duit kalu nk beli... brand onitsuka tiger. brand ni baru lagi kat malaysia tp kat japan kat meletop dah. ah mlas nk citer byk pasal kasut ni. nk tau google la sendri.. hehe... n tb2 aku nmpak jeans harga nya 1000++. fuhh.. aku pk sape la nk beli jeans ni. gler mahal. boleh dpat 3 4 helai kalu levi's ni. huhu. aku sengaja xbawak byk duit smalam. tkut terbeli barang.. haha.. nnt masak la aku. nak mkn ape kan.. so smalam aku spen lam 20 ringgit je masuk tambang n makan minum sume. jimat. haha..

malam plak aku layan bola smpai lebam.. haha.. dah hbes bola br tidur.. tu pun pasal dah xtau nk buat ape..haha..

Friday 26 December 2008

.:26 desember:.

4 tahun yang lepas pada tanggal 26 Disember 2004 berlakulah tragedi tsunami yang mengorbankan ratusan ribu nyawa. Kepada mereka yang kehilangan anak,isteri dan keluarga tercinta tentunya tragedi ini sukar dilupakan dan menjadi pengalaman pahit yang bisa menitiskan air mata setiap kali mengenangkan tragedi ini.

Di Malaysia, kawasan yang terjejas teruk ialah di Pulau Pinang dan Kuala Muda. Di Acheh, kesannya lebih buruk lagi bila lebih 150 ribu nyawa terkorban.

Sesungguhnya apa yang berlaku adalah ketentuan dari Allah. Segalanya mempunyai hikmah yang tersembunyi. Firman Allah :

” Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, ‘kami telah beriman! sedangkan mereka tidak diuji. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan yang berdusta.

[Al-Ankabut:2-3]

Sebenarnya ujian yang kita terima dan sedang berhadapan dengannya, adalah tidak lain untuk mengingatkan kepada asal kejadian kita, iaitu untuk beribadat kepada-Nya, apabila kita diuji dalam keadaan taat dan mati kerananya, maka kita sedang melakukan perkara yang soleh, tetapi sebaliknya apabila kita mati dalam keadaan maksiat dan menentang Allah, dikhuatiri kematian kita itu menjadi kutukan di sisi Allah SWT, justeru, marilah kita sama-sama menginsafi diri dan banyak melakukan muhasabah kepada Allah.

Firman Allah lagi:

“Patutkah penduduk negeri negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada malam hari, semasa mereka sedang tidur?

“Atau patutkah penduduk negeri negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada siang hari, semasa mereka sedang leka bermain-main?

“Patutkah mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi.” (Al-A’raf:97-99)

Ayat di atas cukup jelas menunjukkan bahawa Allah boleh mendatangkan apa sahaja masalah kepada manusia hingga hilangnya rasa aman dalam diri, sama ada sedang tidur di waktu malam, atau sedang mengurus program hidup di waktu siang hari. [petikan dari Tazkirah Ustaz Zainuddin Hashim]

Mudah-mudahan kita tidak menjadi manusia yang mudah lupa. Selepas kejadian semuanya kembali kepada Allah. Selepas 4 tahun kita mula melupakan peristiwa tragis ini. Sesungguhnya terlalu banyak peringatan Allah di dalam peristiwa ini. Bermuhasabah dan berfikirlah…

Wednesday 24 December 2008

.:tag tig tug teg tog:.

1. What's Your Most Favourite Colour?
- blue, white, black

2.Who Is The Most Important To You?
- diri sendiri kot....

3. How Often Do You Think Of Commiting Suicide?
- haram.. xbek tu...

4. Do You Think You Have Enough Confidence?
- sometimes yes someyimes not...

5. How Many Babies Do You Want?
- kalu boleh nak 2 je...

6. Do You Believe In Seeing A Rainbow After The Rain?
- pelangi kan wujud so percaya..hehe

7. What's Your Goal Next Year?
- same mcm tahun ni jugak kot..hehe

8. Who'll You Miss The Most, If You Don't Talk To Them?
- kene bgtau ke?? xyah la kot..

9. Do You Think The Person Who Tag You, Like To Play Kidnapping?
- hahhaha.. xpenah tau la...heheh

10. What Do You Want For Christmas?
- ape2 je asal best cukup la..hehe

11. What Is Your Bad Habit?
- hehe... ni payah sket nk ckp nie.... suke mkn nasi kot..hehehe

12. Do You Have A Secret Crush?
- yeah of course

13. Do You Cherish Every Single Friendship Of Yours?
- yeah of course...

14. What Does Flying Mean To You?
- makne nya terbang la kot.....

15. What Do You Crave For The Most Currently?
- xde kot....

16. Are You Single/ Relationship?
- single and sexy.....

17. What Have You Done To Yourself To Make Yourself Happy?
- mkan2... enjoy2...

18. How's Your Day?
- as usual

19. If You Were Asked To Make A Wish, What Would You Ask For?
- nak duit byk2... skrg jugak..hehe

Monday 22 December 2008

.:1st day:.

1st day kat u aku nie setelah sbln cuti mmg memenatkan.. ngan nak kena kemas bilik semula sbb ape tau.. sbb dorang tukar prabot baru.. so berabuk teramat sgt la bilik aku tu.... mlm td aku dah kemas sume bju2.. cume tggal lantai je xbersapu lagi.... xpe la jap2 lagi la aku buat... nak rehat2 dulu sambil minum2..hehe...harapan aku untuk sem nie??? erm, xyah la bgtau.. malu la plak..hehehe

Saturday 20 December 2008

.:kemas:.

erm... skrg nie aku ngah kemas2 brg2 aku... bsok aku nak blah dah... so kerja aku sbgai penganggur sambilan dah berakhir... huhu.... aku igt mlm ni mlas la nak tdo... tkut miss plak bus pagi bsok... kalu miss mmg naya la aku.. satu kerja plak nak pg beli tiket... huhu... k la nak smbung kemas la nie... daa...

Friday 19 December 2008

.:klasik semesta 01:.

seawl jam 6 pagi aku dah bgn menyiapkan diri aku untuk ke satu tempat yang bakal mengubah hidup aku. setelah mnyiapkan diri aku memeriksa segala barang2 keprluan yang akan aku bawa ke sana bersama nnt. berkali aku membuat check list itu dan ini. sume tu untuk kesenangan aku juga. kira2 jam 6.30 pg bapak saudara aku merangkap penunjuk jalan sampai. bukannya ape.. bapak aku kurang pakar mengenai jalan yang akan kami lalui nnt. setelah memastikan semuanya telah siap sedia kami memulakan perjalanan kami ke destinasi yang ditujui.

prasaan aku ketika itu bercampur baur. sedih, gementar dan teruja semuanya bercampur aduk. aku sedih untuk meninggalkan family aku, sbb inilah kali pertama aku berjauhan dengan mereka. dulu plg kuat pun 3 ari sbb pg camping... aku gementar untuk menghadapi persekitaran baru dan mungkin segala2nya baru untuk aku. aku teruja untuk berjumpa kawan2 baru dan teruja untuk memulakan hidup baru. sepanjang perjalanan sukar untuk aku melelapkan mata. dek prasaan dan gelodak hati ku yang tidak tenteram. mujurlah pemandangan sepanjang perjalanan aku itu menyejukkan mata sesiapa saja yang memandang. di kiri dan kanan aku hanya dipenuhi tumbuhan menghijau. sesekali, terlihat kelibat haiwan liar bermain di habitat nya.

setelah menempuhi perjalanan selama lebih kurang 4 jam.. aku ternampak papan tanda tertulis.. SEKOLAH MENENGAH SAINS TENGKU ABDULLAH. disini lah aku akan habiskan 5 tahun aku berikutnya. apabila memasuki sahaja pintu pagar utama skolah baru aku itu, terlihat sudah ramai kawan2 baru aku telah sampai dari serata pelusuk negeri. aku kemudian nya dibawa oleh pengawas bertugas bergerak ke dewan untuk proses selanjutnya. di dewan aku diberi satu fail dan name tag murahan yang tertulis nama aku disitu. aku kemudiannya di datangi oleh seorang pelajar senior. die memperkenalkan diri nya kepada family aku. Dzaizul Khalfan namenya. aku masih iangat lagi. menurutnya lagi dia adalah abang angkat kepadaku yang telah disediakan oleh pihak skolah bg tujuan membantu pelajar baru. yer, aku aku dia semamang nya byk membantu aku sepanjang setahuan aku di sana.

setelah selesai urusan di dewan aku dibawa oleh abg dzaizul aku itu ke koperasi dah diberi satu plastik besar berisi peldagai barangan. tali leher, cadar, buku, sampin, baju sukan dan pelbagai lagi aynag aku sendiri sukar untuk mengingatinya. selepas itu aku menuju ke asrama di mana aku akan tinggal selain menjadi tempat tidur. aku didaftarkan di blok d bilik 203. seterusnya aku terus menuju ke bilik aku dan memilih katil dan loker yang terbaek dari pandangan mata kasar aku. hehe.. oh ye, kami disini tidak memanggilnya bilik tetapi dorm. ye dorm. setelah selesai mengemas segala yang patut family aku menyatakan mereka mahu pulang kerana kuatir akan kelewatan sampai di rumah. aku hanya diam membisu.....

footnote: cita ini bersambung...

Thursday 18 December 2008

.:diatas normal:.

cuti aku hanya tggal sisa2 saki baki je yg perlu dihabes kan... masuk ari nie adalah ari ke 41 aku menjalani hidup aku seprti manusia yg hidup nya tiada tujuan... so, mkne nya tggal lagi 2 ari lagi and aku akan pulang ke TAMAN ILMU DAN BUDI..... so untuk menghadapi ari yang mendatang nie byk menda yang aku perlu pulihkan seperti sedia kala...

yang pertama... jam biologi aku nie.... sepanjang cuti nie aku tido xmenentu... bangun plak jgn ckp la kalu aku rase nk bgn baru aku bgn... so nk pulihkan jam nie mmg amek masa... dan aku rsa ngan baki cuti aku nie mmg aku xkan sempat buat ape2... pasrah jela nnt.. ape nak jadi jadi la... huhu... lebih2 lagi mengenangkan class aku yg bersusun menanti time pagi... xkan nak burn je.. pastu fail salahkan lecturer xpandai ajar la ape la... huhu....

yang kedua... kena pulihkan semangat aku ni... aku kena kembalikan mood aku nie kepada mood blaja.. huhu... skrg nie mood honeymoon... mood rilex2.. mood hepi2... bile ade mood nak study br la rsjin pg class buat esaimen sume kan...

yang last skali kena kuatkan fizikal dan mental untuk aku tempuh ari2 yang mendatang... aku tau kita xslalu nya brada dlam zon selesa kita... nak xnak cabaran akan dtg pada kita... so kena la prepare ape yang patut... kdg2 org pandang menda nie remeh tp kalu xcukup kuat diri sendiri yang binasa nnt...

so aku harap aku akan dapat lalui ari2 aku selepas nie ngan jaya nya..

Wednesday 17 December 2008

.:mari berpantun:.

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang - bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam & siang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert aku sanggup beratur panjang,
Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal la aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur Kita bukannya panjang,
Pagi Kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang - sorang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Siksa neraka Cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh
Halang!!!

Tuesday 16 December 2008

.:peristiwa tengah ari:.

aku bgn lebih kurang pjul 10.30 pg cmtu... bgn2 je biasa la ngadap lappy... dah jadik perkara wajib dah kan... tb2 time tgh ari aku rasa lapa... aku pun ape lagi.. cpt2 pg mandi.. solat zuhur.. pastu siap2 ape ptt then ajak adk2 aku pg mkn.. aku cpai kunci kreta... skali start je dah hidup kreta tuh.. besa la kan... org pndai jage kete. mlas aku nk pns kan enjin dulu... aku trus blah je... nnt dah jln nnt panas jugak kan enjin tu...

aku pun pg ke lokasi yg aku telah set time aku mandi td... smpai2 je fuhh... rmai nya org... aku pun psg 2 3 kali carik parking... pastu nmpak satu parking bwah pokok.. baek nya... usha kiri kanan.. zupp trus masuk parking tu tnpa sempat org laen melihat peluang tersebut... aku bergegas ke kedai mkn tersebut... aku nmpak meja kosong dpn mata trus aku duduk... aku bia adik2 aku amek lauk dulu... walhal dlm ati fuhh lmbat btol bdk2 nie... aku dah ketar nie...

sampai turn aku... aku ceduk itu ini dan ini.. pilihan dan kombinasi plg menarik aku pilh... aku pun trus duduk tnpa berlengah... time tu dah xtgk org dah awek ke sape ke.. yg pntg perut aku.. hehe... dah hbes mkn tb2 aku rase pelik..... aku rasa sgt kenyang.... :P

Monday 15 December 2008

.:aku mau:.

Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tercepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri
kenape aku citer pasal duit?? sbb aku ade sumthing yg aku idam2kan sejak 2 menjak nie.. aduhh.. kalu aku duit nyk kan best.. sure2 aku dah angkat ape yang aku nak tu... 2 benda ni mmg aku nk sgt2.. tgk bentuk die pun dah boleh buat aku tertawan... ape tah lagi mendengar dan membaca spec die yang sememangnya sudah lama menawan kalbu aku ni...+nokia n85+

nah satu lagi
+sony ericsson w960i+

nie la 2 barang..eh barang ke gadget la senang yg aku nak sgt tu.. nmpak nya kena kumpul duit dulu la demi merealisasikan impian...huhu

Sunday 14 December 2008

.:monyet:.

apsal tiap2 kali aku mkan pedas kepala aku gatal ekk...adushh

.:siri bercakap dengan jin:.

kringgg...kringgg...pg2 bute lagi dah ada org call..kacau btol la... dah la xtau sape...

aku : hello..
unknown : hello, ko buat ape? tdo lagi ke?? ape la ko ni asyk tdo je... tgk mcm aku berwawasan..

(dalam ati aku tanye sape plak nie bebel pg2 nie?)

aku : sape ko??
unknown : ciss ko buat2 xknal aku...

aku : btol la xkanl ko...
unknown : dah la mlas aku lyn ko... cpat la siap sume dah tggu ko nie

aku : tggu aku?? nak pg mane plak ni??
unknown : cilakak ko... smalam ko yg beria2.. cpat la aku tggu kat simpang tiga.

(sbb aku mlas lyn aku pun iyakan jela..ngantok kot)

aku : erm, iya.. 10 minit...
unknown : ala dressing ala kadar je dah la.. dah cpat2.. bye..

(pastu aku smbung tdo smbil memikirkan sape yang call td.. 10 minit lpas tu die call balik)

unknown : bro, sori salah number la...
aku : xde hal... cume nnt beri salm dulu yerk...

Saturday 13 December 2008

.:semlam yang hangat:.

12.00pm
-bgn dr tdo..hehe..then carik sofa smbung tdo sepam lagi. dlm 10 minit pastu br bgn bkk lappy online.. lyn blog jap, frenster, facebook sume la..layan chatting sepam due...

1.30pm
-mandi n solat zuhur sume..siap nk kuar mkn skali nie.. besa la dah xbekpes mesti cpt2 nk melantak...

2.30pm
- balik je smbung online bukak youtube la download lagu la... then lyn muvee.. The Step Brothers.. Lawak gak la citer nie..hehehe... pashbes citer tu lyn prison break jap.. fav nie..hehe..

6.00pm
- solat asar n pg pasar malam carik mkn..lapo la..hikhik..

7.00pm
- lyn tv jap tgk citer ape ntah lupe lak.. pastu mandi sume..

8.00pm
- lyn game seround 2 pastu mkn smbil tgk tv.. solat isyak sume skali... pastu tgk muzik2 separuh akhir..pas hbes muzik2 tu tgk tv lagi citer Down The Lve kat tv3.. tgk la citer tu smapi hbes..

1.30am
- smabung online balik... men game dgr lagu smpai mata dah rabak gler...

3.00am
- tdo..

agak2 korang hangat x ari smalam aku.?????

Friday 12 December 2008

.:panas nya:.

panas nya cuaca arinie...mane la penghawa dingin nie xsampai2 lagi ke..hehe.. sbnr nya br balik dr klinik nie. dah lame dah xpg klinik. seingat aku la ade la dalm 7 8 tahun jugak la. slama tempoh tu saket je beli ubat kat farmasi..huhu.. ni pun pergi sbb atas urusan yang xdapat dielakkan. hehe :P masuk je kawasan klinik tu dah rase laen dah laen sgt.. xmcm 7 tahun 8 tahun lpas. pastu biasa la dah panas2 nie carik tempat teduh la nak park kreta. byk giler dah brubah. bangunan pun dah byk yang baru. dan nmpak lebih sistematik. yang menjadi persoalan kat sini ialah mutu perkhidmatan. nape kalu yang lain boleh ditingkat kan tahap die tp mutu perkhidmatan xboleh? pelik dan sungguh heran aku.

sbnarnya macam nie, smalam lagi aku ngan adik aku dtg kat klinik ni. tujuannya adik aku ni nak buat check up. pastu smpai giliran isi borang sume nurse bertugas tu suruh tggu. agk lama juga la tggu pastu die ckp balik dulu bsok dtg smule. sbb smalam tu xleh buat nape ntah. pastu bile aku dtg td alih2 die ckp xpayah buat. ape hal cmtu? kalu ckp dr smalam kan senang? bukan nya 1st time aku rase org buat check up kat situ.. dah beratus org. ni sikit punya lama tggu last2 suruh balik cmtu je. adoi. xpaham aku. erm, pape pun mybe die terlupe kot smalam. (bersangka baek).

Thursday 11 December 2008

.:tragedi lesen L:.

jam menunjukkan pkul 11.45pg. hujan plak masih turun ngan agak lebat nya. aku resah menunggu. memikirkan keadaan hujan yang sememangnya tidak mengizinkan aku keluar. tapi semangat aku begitu membara aku bertekad untuk keluar memenuhi temujanji yang aku rancangkan semalam. aku mencapai kunci motosikal aku dan meminta izin ibu ku untuk pergi ke tempat yang dijanjikan. ku sarungkan baju hujan ke tubuh. enjin motosikal berkuasa rendah itu aku hidupkan. sebelum bergerak ku pastikan segala pengenalan diri dan sedikit wang ada bersamaku. perlahan aku meninggalkan perkarangan rumahku.

semangat aku membara. dalam hati aku berkata lagi cepat lagi bagus. aku meneruskan perjalanan pada kelajuan sekitar 40 - 60 kilometer sejam. satu persatu lampu isyarat kutempuh. aku berfikir sejenak.. tak perlu untuk aku laju2 agaknya..lagipun hari hujan dia mesti paham kalau aku lewat. keputusan aku ambil untuk meningkat kelajuan motosikal aku itu aku batalkan. lagi pun itu untuk menjamin keselamatan aku juga.

sampai di satu simpang aku memberi isyarat membelok ke kiri. aku menoleh ke belakang semua tampak memihak kepada aku. tiba2 muncul van dengan kelajuan agak tinggi memotong aku di simpang tersebut. akibat tindakan drastik pemandu van itu aku gagal mengawal motosikal aku lalu bertembung dengan van tersebut. impak dari pelanggaran tersebut menyebabkan aku melayang dan berterbangan di udara. perdaratan aku ketika itu agak kucar kacir. aku mendarat mengunakan kepala. tapi nasib aku baik. helmet berjenama INDEX tersebut banyak membantu aku.

dalam keadaan pening lalat tersebut aku bingkas bangun. aku membuka ikatan topi keledar aku dan menanggalkan nya. aku pergi menyerang lelaki pemandu van tersebut menggunakan helmat ditangan ku itu. siapa tidak marah. akibat kecuaian pemandu tersebut aku tebaring di atas tar yang berair basah itu. betol kata orang kasih ibu membawa ke syurga. ibu pemandu tersebut mengherdik aku atas ape yang berlaku. aku bertambah berang. aku nyaris melepaskan tumbukan padu ke arah anak nya namun tindakan aku dihalang oleh orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut. orang ramai menenangkan aku yang masih pening2 lalat tersebut. aku memriksa tubuh badan ku melihatkan kesan jasa yang diberikan oleh pemandu van tersebut.

setelah bertenang seketika pemandu van tersebut datang kepada ku dah menghulurkan not 50 sekeping. duit ubat kata nya. nasib dia baik kerana keadaan motor berkuasa rendah aku tu masih tiptop dan seperti sediakala. dengan semangat yang sekelumit di dada aku meneruskan perjalanan aku ke lokasi temujanji tersebut. lengan dan lutut aku terasa pedih2 hangat. hati kecil ku melemparkan pelbagai kata2 kesat kepada pemandu van jalang tersebut.

***********************
peristiwa diatas berlaku tahun 2005. ketika peristiwa tersebut berlaku aku baru 2 hari dapat lesen L untuk motor. temujanji yang dimaksudkan ialah kelas amali kereta yang perlu aku hadir. sedikit penambahan dibuat untuk memberi kesan yang lebih dramatik. peristiwa diatas benar mendatangkan impak kepada diri sendiri. dan tempat kejadian tersebut akan dikenang sepanjang hayat.

.:tag number 2 kot:.

1) Do u think you're hot?

-always.hehe...jap lagi satu sexy..hehe


2) Upload your favourite picture of you!


3) Why do you like that picture?

-kerana waktu ini aku br lepas menjaringkan gol untuk pasukan aku..hehe


4) When the last time you ate pizza?

- lupe la bila...jap mggu lepas kot..


5) The last song you listened to?

- xde pape...


6) What are you doing now beside this?

- duduk atas sofa..perbuatan gak tu kan...


7) What name would you prefer besides yours?

- mark dacascos...

People i tag :
-aku nak hapuskan gejala tag ni.. haha..so aku xnak tag sape.. secra xlansung soklan lepas nie aku xbuat gak...hehehe


Wednesday 10 December 2008

.:susahnya:.

adush..slamat sikit punya susah nak tdo... dah pkul 3 pagi pun xtdo lagi... mlm sblm tu punya senang nak tdo... pasanag lagu afgan je trus hanyut siap atas sofa lagi...mlm td aku try la gune modus operandi yang sama...haramm.. langsung xjadik pape... habes lagu afgan mcm2 lagu aku pasang sume xboleh pg... pastu dah off sume lagu guling sana sini sume xjadi pape... orng ckp kalu susah tido nie sbb byk sgt pk... aku pk ape je ek smalam.. stahu aku xde la masalah sgt pun hidup aku nie... adoi pening aku... last2 aku bukak kipas full speed trus lena... hebat btol penangan kipas nie... sejuk gler lak tu... bgn je tdo pg td aku mengecik dlm slimut..hahaha... sejuk sgt la tu...

Tuesday 9 December 2008

.:apekejadahnya:.

aku bgn pagi dah xujan... cume satu je yang tensen... api ngan air xde... apekejadah nya ni??.. adoi.. tensen aku... air dah 3 ari xde... nasib ujan aku tibai mandi air ujan jela... saat2 aku br terpikir nk smbung tido tb2... yeah2... api dah ade... trus aku masuk toilet mandi... sbb umah aku pkai telaga..hehe...

.:587:.

*122# dail.... processing...
baki: 7.92, tarikh luput: 13.12.2008
SMS bonus: 587

***

ape citer ni byk btol msge free aku dpt... nak msge sape pun xtau... adoi... dulu nak sgt.. dah dpt xrau plak nak buat ape....

Monday 8 December 2008

.:peristiwa berdarah:.

aku nak share gambar aktiviti biasa yang dilakukan family aku bila tiba time raya aidiladha..+cantik lembu ni ngah posing+

+lembu ngah disembelih+

+dah slamat+

+tgh melapah+

+dah hampir siap melapah+

+masak lemak best nie+

+dapat satu tu best tu..buat sate+

+dah siap sume nya+

Sunday 7 December 2008

.:what the....:.

smalam terkejut gak dgr brita pasal tanah runtuh kat Bukit Antarabangsa tu... aku xboleh buat ape selain kesian je kat dorang. mmg teruk la hbes sume umah dorang, harta benda sume... yang kehilangan ahli keluarga tu mmg aku xtau la nak ckp ape.. cume aku boleh buat doakan mereka ditempatkan dikalangan orang2 beriman...Aminn. dan tb2 aku teringat ustaz aku ckp.. sape2 yang mati dalam keadaan mengaibkan mksud nya dlam kemalangan contoh nya org tu byk melakukan maksiat... nauzibillah... betolke ni balasan tuhan kepada mereka... nauzubillah.. moga2 mereka di rahmati selalu....

satau perkara lagi yang btol2 menarik perhatian aku, nape bila sume ni jadi br byk isu dibangkitkan. contoh kat kawasan bukit antarabangsa tu dikatakan byk projek perumahan terbengkalai... so kiranya dorang ckp salah satu faktor yang mendoromg kpd berlaku nya tanah rumtuh tu sbb byk pembinaan dilakukan kan bukit tu.. erm, nape sblum nie xde sape pun pnah pertikaikan nya. lagi satu dorang ckp kawasan tu mmg xslamat n berpotensi nak berlaku nya kemalangan mcm ni. kalu dah tau xslamat nape luluskan juga projek perumahan kat kawasan tu. mcm bunuh diri je namanya. kita xboleh salah kan penduduk yang beli umah kat kawasan tu. satu lagi isu yg xlogik pada pandangan aku la... aliran air dalam longkang tu slow... ade kaitan ke ngan tanah runtuh tu...?? dah air kat lam longkang tu xbyk mmg la slow... erm, mcm la sikap kita dah terhantuk br terngadah. cube kita proactive sket. pk sbb dan akibat sblm membuat sesuatu. jgn asyik pk untung je. last2 skali sape susah... mereka yang xtau ape2 jgk yang kena... erm, renung2kan dan slamat beramal..=)

Saturday 6 December 2008

.:riwayat seorang bujang:.

semenjak hidup membujang selama lebih 2 mggu nie aku rasa cm dah muat je mkn mkanan yang dimasak oleh org lain...kalu nak ikutkn aku nak je masak sendiri..tp ape kan daya aku tidak dikurniakan bakat semula jadi dalam memasak.. lagi satu kalu aku sendiri sorang je yang makan xde la kesah kan ni ada lagi orang lain yang perlu diberi mkan...so untuk menjamin keselamatan sume org..baek mkn kat kedai je kan...kurang2 kesedapan nya dah terjamin kat situ..hhehe..

malam semalam aku beli kat pasar malm je aku punya dinner...sbb xbusan mkn kat kedai..beli kat pasar mlm mkn kat umah...hehe..so xde la mkn kat kedai... dah puas2 aku round2 kat pasar mlm tu hbes mati kutu aku..xtau nak mkn ape.. last pg la kat makcik jual nasi dagang tu... beli la sebungkus.. murah pun murah.. sedap pun sedap.. 2ringgit je... pastu aku jalan2 lagi n nmpak satu kuih best... kuih neram namenya... best tu.. panas2 lagi makcik tu jual.. mmg best bila mkn time2 panas2 tu... rangup je... huhu.. rase cm xcukup je.. huhu...

+nasi dagang+

+kuih neram+

sebelum aku balik tb2 aku ternmpak sesuatu yg menarik perhatian aku... si penjual ikan... bukan ikan yang orang mkn tu.. ni ikan perliharaan..haha.. si penjual ikan laga.. teringat plak aku time kecik2 dulu slalu la bela ikan nie.. tp sure xtahan lame.. xsmpai sebulan sure ikan tu ikan tu dah KO... mmg xlarat la nak beli... lagi pun ikan tu murah je time tu kalu silap aku seringgit kot sekor.. huhu... ikan tu cantik malang nya susah nak jaga..huhu... pastu bile dah busan asyik mati je.. aku pun dah mlas dah nak bela ikan tu.. macam xde hasil je kan..huhu

Friday 5 December 2008

.:thanks meera:.

mule2 ko yg curik kat mail pastu aku curik kat ko plak....hehe...mekasih meera

1) Bekas kekasih saya adalah: seorang perempuan.

2) Saya sedang mendengar: kicauan burung dikala panas membahang...

3) Mungkin saya: ptt buat sesuatu lebih berfaedah...huhu

4) Saya suka: makan...sape xsuke makan...hehe.

5) Sahabat2 baik saya: lelaki mcm sy.....

6) Saya x paham:
bahasa cina, india, tamil dan sebagainya..:P

7) Saya kehilangan: teruna..hikhik:P

8) Ramai yg berkata: awk ni handsome la..sy nk jadik gf awk boleh?? hehe :p

9) Makna name saya: yang dimuliakan sahabat diredhai


10) Cinta itu: like a wind u cant see it but u can feel it..(jiwang jap)

11) Di suatu tempat, seseorg sdg: mkn, tido dan membuang air..hehe

12) Saya akan cuba: menyanyikan lagu CUBA.....

13) Makna SELAMANYA: kekal abadi kot...

14) Henpon saya: berjenama nokia n boleh mengeluarkan bunyi jika menerima sms ataupun panggilan..hehe

15) Bila sy bangun dr tido:
sy bukak mate sy..hehe

16) Saya paling meluat: tgk ketuat...hehe

17) Party adalah: tempat berkumpulnya PATI..:p

18) Haiwan yg paling cute penah sy jumpe: nyamuk...sbb kecik je comel je..hehe

19) Peringkat umur yg paling menyeronokkan: 0 smpai akhir hayat..enjoy je hidup ni sbb kita hidup xlame..

20) Hari ini: ari jumaat..ade pasar malm..

21) Mlm ini saya akan: tido....

22) Sy betul2 inginkan: penyaman udara sekarng nie..panas btol..

23) Bile tgk muka di cermin pagi td:
sy nmpak org handsome..hehe

Thursday 4 December 2008

.:teruja.:

dua tiga hari nie tb2 ade sumthing buat aku teruja.. hehe.. n seprti kita tau internet nie sgt berguna n kita boleh dpt evrything through internet. dr benda yang xbaek hingga benda yg sgt berguna.. hehe.. so, ape yg buat aku teruja sgt ialah tutor yg sedang aku ikuti sekarang. hehe... photoshop tutorial. hehe..best mmg teruja. tp masih byk la yang xtau n xpaham function die. maklum la blaja pun through internet so xleh nak expect lebey2 sgt la kan... dah la freee.... kecuali bil tenet ni la yg kena byar... hehe... menda nie jdik lebey teruja bila ape yang kita buat yu jadik sebiji mcm contoh yg die bg... huhu... bangge n tb2 rase nak terus kan ke pelajaran ke peringkat lg tggi tu dtg.. hehe... tp aku blom pro lagi... kalu nak buat pun still kena tgk balik... step by step.. xkesah la yang penting blaja.. lame2 nnt pro la agk nya.. skrg ni ngah blaja nk buat word effect... tp dah try buat haram xpaham... xpe2.. nnt tgk balik...hehe...chow..

Wednesday 3 December 2008

.:wayang & pizza:.

arinie aku melaksanakan plan yang aku rancang dr semalam. hehe.. plan nya nak kuar nak pg tgk wayang je sbnar nya..huhu.. bgn2 tdo je aku online jap...then tggu la zuhur br aku mandi. pas mandi smayang sume aku pun ajak la abg aku ngan adik2 aku gerak.. ngan xlunch nya menonong je pg tgk wyg. cadang nya kiteorg igt nak mkn lepas tgk muvee nnt br best.. hehe... sampai2 je puas aku pusing nak cari parking. pelik juga aku.. dah la bukan weekend tp punya ramai nya org. ujan2 lak tu...aku igt aku je yang sggup kuar ujan2 nie..

masuk2 je mall tu trus pg cinema carik tiket. igt nak tgk citer lam pkul 2.30 cm tu tp dah xsempat so kiteorg decide nak tgk citer twilight je sbb citer tu je yg pkul 3 lebey..bukan ape kalu amek pukul 4 nnt tkut lame plak nk tggu dah la xde plan ape2 slaen tgk wayang je. tp bile dah nk beli tiket tu cume seat dpn je yang tggl. pape pun kiteorg blasah je, huhu... mlas nak tggu punya pasal. haha.. naseb la citer twiligth tu xbape nak best sgt... so xde la rugi rase nya. yang kelakar nya time lam cinema tu ade la sorang mamat ni die ckp kuat... cess nyesal aku tgk citer ni.. igt citer seram last2 citer pontianak romantik... hehehe.... aku yg kat depan nie gelak sorang je ade btol jgak die ckp tu... hehehe..... pape pun layan je... hehe...

pas hbes citer tu trus kiteorg pg mkn... mule2 igt nak mkn kat kenny rogers...tp last2 kiteorg mkn pizza je.. mmg best.. kiteorg decide nak mkn flavours of the world.. huhu.. ade dua prise italian ngan japanase... n aku plg suke japanase... rase die mmg laen dr laen.. xpuas aku mkn... dpt satu pan lagi nie hbes aku balun sorang ni... air die pun best rase cm chewing gum.. best... cm pudina cmpur ngan lemon cmtu..best giler... then pas mkn2 sume kiteorg balik... sekian trima kasih....

Tuesday 2 December 2008

.:must seen muvee:.

TITLE: THE NOTEBOOK.

The movie starts off with an old man in a nursing home reading a story to an old woman each day. The story he reads is about two young lovers named Allie Hamilton and Noah Calhoun. They met one evening at a carnival many years ago. Although Allie refuses Noah's request to go on a date at first, she changes her mind after a double date with her friend. After that, they spent the whole summer together. Allie's parents disapproved of this and separate Noah and Allie because of Noah's lack of wealth. After waiting for Noah to write to her for several years, Allie meets and becomes engaged to a handsome young soldier named Lon.

Allie did not know that Noah had written 365 letters, one letter a day for a year. He stops writing after a year because he had never gotten a response. In a local newspaper years later, Noah's picture catches Allie's eye. He is standing in front of a fully restored, 200 year-old home. The article is filled with praise for his accomplishments. Allie's heart nearly bursts and she faints; the last time she saw the house it was rotted and decaying, and Noah spoke of his plans to buy and renovate the house.

With her love for Noah still alive, the picture pulls at her heart. She feels she must go back, see if Noah is okay, and tell him about her marriage. Noah seems distant when first seeing Allie. However, he invites her in after she mistakenly drives into his fence. Noah and Allie have lunch, visit and Noah walks her to her car later that evening. He asks her to come back the next morning, as he has something he wants to show her. Allie goes to her hotel, where she gets a phonecall from Lon. She tells Lon that she's tired, and will call him the next day. She goes back to Noah's house in the morning and he takes her out on the lake in a rowboat. Noah shows Allie a part of the lake, where hundreds of white ducks are gathered. It starts to rain heavily, and turns into an absolute downpour. They both wonder why each other ended the relationship and Allie says that she was never ready for the relationship to be over, to which Noah replies "It never was over for me, it still isn't over", Allie asks Noah why he never wrote to her. Noah tells Allie that he wrote 365 letters but she apparently had never received them, and he then kisses Allie passionately. He carries her into the house, where they make love for the first time. When Allie's mother comes to pick her up after a few days, she learns that her mother's true love is a lumberjack whom she visits to see and wonder what would've happened had she followed her heart. She then leaves Allie to decide who she would like to be with after giving her the letters that Noah sent. Allie is then faced with the decision of picking between her finance Lon, and her true love Noah.

In the end, she realizes that she needed Noah in her life. She returned to Noah and they lived a long, wonderful life together. Allie gets Alzheimer's and soon forgets all of her life with Noah. Noah reads from a notebook Allie had written about all that happened in their life together, and soon gets Allie to remember, despite what her doctors said. At night, Noah sneaks into Allie's room and they die together peacefully in their sleep.

*for me this is one of the greatest love story ever. their love remain since the first day they met till the end of their life. love also can make people sacrifice everything. money also can't buy love and happiness. love can make people goes crazy and love is about passion.

.:speed up ur mozilla firefox:.

adakah anda menggunakan mozilla firefox sbgai internet browser anda? disini aku letakkan beberapa tips bg mem'optimum'kan loading speed sesuatu page. jadi masa anda menunggu akan berkurang dan secara tidak langsung menjimatkan masa anda... ok.. this is 8 steps to make mozilla firefox supa dupa fast..

1. Enable pipelining
Browsers are normally very polite, sending a request to a server then waiting for a response before continuing. Pipelining is a more aggressive technique that lets them send multiple requests before any responses are received, often reducing page download times. To enable it, type about:config in the address bar, double-click network.http.pipelining and network.http.proxy.pipelin

ing so their values are set to true, then double-click network.http.pipelining.maxrequests and set this to 8.
Keep in mind that some servers don't support pipelining, though, and if you regularly visit a lot of these then the tweak can actually reduce performance. Set network.http.pipelining and network.http.proxy.pipelining to false again if you have any problems.

2. Render quickly
Large, complex web pages can take a while to download. Firefox doesn't want to keep you waiting, so by default will display what it's received so far every 0.12 seconds (the "content notify interval"). While this helps the browser feel snappy, frequent redraws increase the total page load time, so a longer content notify interval will improve performance.

Type about:config and press [Enter], then right-click (Apple users ctrl-click) somewhere in the window and select New > Integer. Type content.notify.interval as your preference name, click OK, enter 500000 (that's five hundred thousand, not fifty thousand) and click OK again.

Right-click again in the window and select New > Boolean. This time create a value called content.notify.ontimer and set it to True to finish the job.

3. Faster loading
If you haven't moved your mouse or touched the keyboard for 0.75 seconds (the content switch threshold) then Firefox enters a low frequency interrupt mode, which means its interface becomes less responsive but your page loads more quickly. Reducing the content switch threshold can improve performance, then, and it only takes a moment.

Type about:config and press [Enter], right-click in the window and select New > Integer. Type content.switch.threshold, click OK, enter 250000 (a quarter of a second) and click OK to finish.

4. No interruptions
You can take the last step even further by telling Firefox to ignore user interface events altogether until the current page has been downloaded. This is a little drastic as Firefox could remain unresponsive for quite some time, but try this and see how it works for you.

Type about:config, press [Enter], right-click in the window and select New > Boolean. Type content.interrupt.parsing,
click OK, set the value to False and click OK.

5. Block Flash
Intrusive Flash animations are everywhere, popping up over the content you actually want to read and slowing down your browsing. Fortunately there's a very easy solution. Install the Flashblock extension (flashblock.mozdev.org) and it'll block all Flash applets from loading, so web pages will display much more quickly. And if you discover some Flash content that isn't entirely useless, just click its placeholder to download and view the applet as normal.

6. Increase the cache size
As you browse the web so Firefox stores site images and scripts in a local memory cache, where they can be speedily retrieved if you revisit the same page. If you have plenty of RAM (2 GB of more), leave Firefox running all the time and regularly return to pages then you can improve performance by increasing this cache size. Type about:config and press [Enter], then right-click anywhere in the window and select New > Integer. Type browser.cache.memory.capac
ity, click OK, enter 65536 and click OK, then restart your browser to get the new, larger cache.

7. Enable TraceMonkey
TraceMonkey is a new Firefox feature that converts slow Javascript into super-speedy x86 code, and so lets it run some functions anything up to 20 times faster than the current version. It's still buggy so isn't available in the regular Firefox download yet, but if you're willing to risk the odd crash or two then there's an easy way to try it out.

Install the latest nightly build (ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/nightly/latest-trunk/), launch it, type about:config in the address bar and press Enter. Type JIT in the filter box, then double-click javascript.options.jit.chr
ome and javascript.options.jit.content to change their values to true, and that's it - you're running the fastest Firefox Javascript engine ever.

8. Compress data
If you've a slow internet connection then it may feel like you'll never get Firefox to perform properly, but that's not necessarily true. Install toonel.net (toonel.net) and this clever Java applet will re-route your web traffic through its own server, compressing it at the same time, so there's much less to download. And it can even compress JPEGs by allowing you to reduce their quality. This all helps to cut your data transfer, useful if you're on a limited 1 GB-per-month account, and can at best double your browsing performance.

ok done..sorry sbb xdpt sediakan menda ni lam bahasa melayu.. kalu xpaham buat2 paham la yerk...aku dah try..mmg jadi la xtipu...tp ni sesuai bg yg sape2 gune slow nya internet connection br terasa kesan die. slamat mencube ya






Monday 1 December 2008

.:nerves:.

aku sungguh nerves skrg kerana result exam aku dah kuar... tp aku cuak nak tgk... huhu doakan la kejayaan aku... moga2 aku lulus ngan cemerlang...

.:ari kedua tag:.

aduh...untuk sekian kali nya aku di tag lagi...huhu.... trimas pada yang mengetag diriku ini...

Terms & Conditions...
1. Listkan rules² ini.

2. Share 7 facts about yourself on your blog.

3. Tell 6 unspectacular quirks of yours.

4. Tag 7 manusia at the end of your tag by leaving their names with their blog link.

5. Link the person who tagged you.

6. Leave a comment for each blogger.

Number 1:
okeh setel gua dah buat..

Number 2:
- aku adalah lelaki..
- aku masih muda..brumur kurang dari 30 tahun =p
- aku tggal di muka bumi yang indah ini..
- org kate aku ensem tp aku xpercya kerana aku tau aku lebih dr itu..
- aku xkesah ape org nak ckp pasal aku yg pntg aku hepi..
- aku benci kena tag... hehe..
- lagi benci number 7 sbb xtau nk tulis ape..huhu

Number 3:
- aku suka bawak kereta laju2...
- aku juga kuat mkn...
- aku suka wanita yg cntik2 tp die msti lagi rndah dr aku..
- aku xsuka barang2 aku sepah2..
- org kate aku jiwang btol ke??
- aku suke masak..haha

Number 4:
- iwan : boleh iwan??
- encik kura-kura : ko nk ke xnk ke buat gak
- meera : ko mangse aku...hehe
- eya : sy tau eya rajin kan..
- tikah : ko pun mangse aku jgk..

Number 5:
- org yang bertanggung jawab di atas semua ini adalah OYEN SIPARI PARI

Number 6:
-yang malas la plak aku buat...
huhu